Projektowanie konstrukcji odmiennych od tych, które znamy z Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych wymaga indywidualnego podejścia. Jak taki proces przeprowadzić? I czy w ogóle z punktu widzenia formalnego jest możliwe projektowanie takiego rozwiązania jak na przykład stabilizacji dodatkiem hydrofobowym? O tym w niniejszym artykule.
Czytaj dalej
Powstaje droga. Projekt został zatwierdzony, a wykonawca zaczyna prace na budowie. I nagle… pojawia się ktoś, kto proponuje nowe rozwiązanie. Twierdzi że to optymalizacja konstrukcji drogi. Czy jego wprowadzenie na etapie realizacji jest w ogóle możliwe?
Czytaj dalej
BISAR 3.0 czy może jednak MWS 2.0? Indywidualne projektowanie konstrukcji nawierzchni metodą mechanistyczno-empiryczną. JAKIE SĄ RÓŻNICE MIĘDZY TYMI DWOMA PROGRAMAMI? O tym w niniejszym artykule.
Czytaj dalej
Najnowsze NORMY wprowadzają pojęcie modułu sprężystości stabilizacji gruntu, który jest istotnym uzupełnieniem parametrów materiałowych. CO TO JEST MODUŁ SPRĘŻYSTOŚCI? I jakie informacje nam wnosi?
Czytaj dalej
Jeżeli projektujemy konstrukcję indywidualnie niezbędne jest przedstawienie stosowanych obliczeń potwierdzających, że proponowane rozwiązania spełniają wymagania jakości oraz nośności. Chcesz obliczyć i zaprojektować indywidualnie konstrukcję nawierzchni? Inwestor poprosił Cię o Projekt Konstrukcji Nawierzchni? Przeczytaj ten artykuł i skorzystaj z materiałów i narzędzi, które udostępniamy dla Ciebie nieodpłatnie.
Czytaj dalej
Badania laboratoryjne i polowe są istotną częścią zastosowania każdej technologii. Dokładnie tak samo jest ze stabilizacją hydrofobową. Przeczytaj ten artykuł, żeby dowiedzieć się jak to jest w jej przypadku
Czytaj dalej
Stabilizacja hydrofobowa to rewolucyjna technologia w drogownictwie. Naprawdę? Skoro jej stosowanie jest rzekomo takie korzystne to dlaczego nie stosuje się jej już wszędzie i dlaczego w takim razie nie jest jeszcze powszechna? Znamy odpowiedź. Poznaj te 8 powodów.
Czytaj dalej
W Polsce aktualnie stosuje się współczynniki przeliczeniowe podane w Katalogu Typowych Konstrukcji zarówno Podatnych i Półsztywnych oraz Sztywnych. Taki stan rzeczy obowiązuje w naszym drogownictwie od blisko 80 lat. A różna IZOLACYJNOŚĆ termiczna warstw drogowych wynikająca ze stosowania różnych materiałów?
Czytaj dalej
Masz konstrukcję, która wymaga optymalizacji bez pogorszenia jakości? Chcesz zminimalizować roboty ziemne oraz wykorzystać istniejący grunt w większym stopniu? Jaką konstrukcję można zastosować? I czemu można to zrobić? O tym w poniższym artykule.
Czytaj dalej
Indywidualne projektowanie konstrukcji nawierzchni jest coraz częściej wymagane. Program MWS stał się pomocą, z której drogowcy korzystają już na co dzień. Zobacz "od kuchni" jak jest to potężne narzędzie obliczeniowe.
Czytaj dalej
Przy projektowaniu konstrukcji nawierzchni asfaltowych pojawia się pytanie jak uwzględnić dopuszczalny nacisk osi na drodze 115 kN. Często pojęcie dopuszczalnego nacisku na oś jest mylone z pojęciem osi standardowej 100 kN co może doprowadzić do nieporozumień między projektantem a inwestorem. Jak zatem poprawnie uwzględnić wymagany dopuszczalny nacisk na oś?
Czytaj dalej
Na pewno nie raz spotkałeś się ze sformułowaniem "trwałość zmęczeniowa". A co to tak dokładniej jest? Przeczytaj ten artykuł aby dokłądniej poznać zagadnienie trwałości zmęczeniowej.
Czytaj dalej
Optymalizacja konstrukcji nawierzchni drogi - to sformułowanie pojawią się coraz częściej, a dzieje się tak dlatego że projektowanie i stosowanie typowych technologii wykonania stanowi coraz większy problem dla Zamawiających, Projektantów czy też Wykonawców. Odczuwany coraz większy nacisk wynika z całkowicie zrozumiałego oczekiwania. Dostarczać nawierzchnie coraz lepsze za coraz mniejsze pieniądze.…
Czytaj dalej
Proces wykonania warstwy stabilizacji hydrofobowej jest w zasadzie znany każdemu - sama stabilizacja hydrofobowa zmienia szablon. Dlaczego?
Czytaj dalej
Wykonywanie nawierzchni betonowych ma na całym świecie długoletnią tradycję. Nawet dziś możemy zobaczyć wieloletnie drogi betonowe, których stan techniczny pozwala na dalsze użytkowanie mimo ciągle zmieniającego się rodzaju pojazdów oraz natężenia ruchu. Na przestrzeni lat nawierzchnie betonowe ewoluowały i stosując najnowsze materiały i techniki możemy uzyskać nawierzchnie wysokiej jakości na…
Czytaj dalej
Jesteś projektantem drogowym i chcesz sam projektować konstrukcje nawierzchni metodą mechanstyczno-empiryczną. Nic prostrzego! Projektowanie mechanistyczne nie musi być wcale skomplikowane. Przeczytaj ten artykuł i będziesz wiedział jak to zrobić. Nowoczesne technologie Drogownictwo polskie dynamicznie sie rozwija. W związku z tym między innymi branża uzyskuje dostęp do coraz to kolejnych, dużo bardziej nowoczesnych niż jeszcze 2-5 lat temu rozwiązań…
Czytaj dalej
Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej co to są zrównoważone drogi oraz jak jest to ważny i dynamicznie rozwijający się na świecie aspekt przeczytaj ten artykuł. Jesteśmy pewni, że znajdziesz tu bardzo dużo ciekawych i wartościowych informacji. Być może pomoże Ci to podjąć kolejną trafną decyzję na etapie przyjmowania założeń projektowych lub inwestycyjnych, co w przyszłości spowoduje, że będziesz kolejną świadomą i odpowiedzianą osobą, która ma wpływ na to jak zmienia…
Czytaj dalej
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat asfaltu i jego uszkodzeń? Może pozwoli Ci to np. dokonać pierwszej oceny usterki jaką zlokalizowałeś? Przeczytaj poniższy artykuł bo są w nim najważniejsze informacje dotyczące potencjalnych przyczyn uszkodzenia.
Czytaj dalej
Wzmocnienie podłoża jest elementem prawie każdego projektu. Jak wzmocnić podłoże? i jaką metodą? Przeczytaj ten artykuł.
Czytaj dalej
Czy interesuje Cię indywidualne projektowanie konstrukcji drogi? Jeżeli chcemy korzystać z jego zalet - nie powinno być ono procesem skomplikowanym i dostępnym tylko dla wąskiego grona. Dzisiaj jest to możliwe do uzyskania w wyniku wykorzystania narzędzia informatycznego - powszechnie dostępnego, intuicyjnego w obsłudze, sprawdzonego oraz zintegrowanego z krajowymi wytycznymi i katalogami. Taki program został opracowany przez firmę Nascon kilku lat temu i jest coraz…
Czytaj dalej
W Polsce postępujący rozwój gospodarki w szczególności sektor budownictwa czy sektor usług, a także dosyć rozwinięte gałęzie przemysłu, generują rosnący z każdym rokiem ruch na polskich drogach. Liczba pojazdów rośnie, w tym również pojazdów ciężarowych, które w szczególności oddziałują na nawierzchnię polskich dróg. Przenosi się to na oddawanie do użytku kolejnych kilometrów dróg ekspresowych i autostrad. W 2019 roku GDDKiA oddała do użytku aż 460 km…
Czytaj dalej
Aparat FWD (z ang. falling weight deflectometer) to urządzenie nieinwazyjnego badania nawierzchni używane w inżynierii infrastrukturalnej do oceny właściwości fizycznych nawierzchni na podstawie jej ugięcia pod obciążeniem. Badanie FWD jest wykorzystywane przede wszystkim do oszacowania nośności konstrukcyjnej nawierzchni, wyznaczenia pozostałej trwałości zmęczeniowej oraz zaprojektowania ewentualnych wzmocnień. Stosowany jest głównie na drogach wyższych klas (autostrady, drogi krajowe, drogi wojewódzkie) ale również…
Czytaj dalej
Co wpływa na koszt kilometra drogi? Średni koszt 1 kilometra drogi jest uwarunkowany wieloma czynnikami. Różni się on w zależności od klasy drogi, jej parametrów geometrycznych, ukształtowania terenu, liczby obiektów inżynierskich czy też rodzaju materiałów, z których wykonana jest konstrukcja. Tereny górzyste, zurbanizowane czy też te obięte występowaniem szkód górniczych sprawiają, że niezbędne stają sie rozwiązania bardziej kosztowne. Ponadto na koszty ma również…
Czytaj dalej
Celem warstw drogi w konstrukcji nawierzchni jest rozłożenie naprężeń od obciążenia pojazdami oraz zapewnienie komfortowej jazdy dla jej użytkowników. Istnieje szereg materiałów stosowanych do budowy zarówno warstw wierzchnich (jezdnych) jak i warstw nie widocznych dla użytkownika drogi. Każda warstwa w konstrukcji poza głównym zadaniem przejmowania naprężeń ma zazwyczaj dodatkową funkcję, dzięki temu poprawnie wybudowana droga powinna służyć wiele…
Czytaj dalej
Konstrukcje nawierzchni podane w Katalogu (KTKNPiP) są typowymi rozwiązaniami przewidzianymi do stosowania w określonych, prostych warunkach wyjściowych. Jednak z uwagi na dużą zmienność warunków i wiele sytuacji nietypowych przy każdym projekcie drogowym, indywidualne projektowanie konstrukcji nawierzchni jest coraz powszechniej stosowane dzięki możliwości optymalnego dostosowania rozwiązań. Zarządcy Drogi mając tego świadomość coraz częściej wymagają indywidualnych projektów konstrukcji dostosowanych…
Czytaj dalej
Warunki gruntowo-wodne - ocena W jakim celu ocenia się warunki gruntowo-wodne? Ocena warunków gruntowych oraz wodnych powinna każdorazowo poprzedzać prace związane z projektowaniem budowy bądź przebudowy drogi. Obok określenia projektowego obciążenia danej drogi, jest to najważniejsza zmienna, konieczna do prawidłowego doboru konstrukcji nawierzchni. Określenie warunków gruntowo-wodnych jest bardzo istotne, niezależnie, czy projektowanie sprowadza się do doboru konstrukcji…
Czytaj dalej
Czarne czy białe? Drogi betonowe i drogi asfaltowe to dwie główne technologie wykonania nawierzchni na świecie. Od lat trwa dyskusja na temat tego, która nawierzchnia drogowa jest lepsza: biała czy czarna. Zwolennicy nawierzchni betonowych próbują przekonać o wyższości tego typu nawierzchni nad powszechnie stosowaną nawierzchnią asfaltową. Zarządcy wszystkich dróg musza wybrać: zdecydować się na trwalszą nawierzchnię betonową czy też początkowo…
Czytaj dalej
Czym jest stabilizacja chemiczna? Stabilizacja chemiczna gruntu to grupa metod trwałego wzmacniania i utrwalania gruntu, wykonywanych przy wykorzystaniu różnego rodzaju środków chemicznych, które miesza się z gruntem oraz ewentualnie z wodą. Stabilizacja gruntu znajduje zastosowanie przede wszystkim w budownictwie komunikacyjnym: drogowym czy kolejowym, ale także na przykład przy budowach składowisk i magazynów. W zależności od oczekiwanych właściwości stabilizowanej warstwy, grunty stabilizować można…
Czytaj dalej
Czym jest stabilizacja mechaniczna gruntu? Stabilizacja mechaniczna gruntu to jeden ze sposobów wzmocnienia podłoża. Inaczej mówiąc, jest to zespół czynności prowadzących do uzyskania odpowiedniego zagęszczenia materiału gruntowego, zapewniającego trwały wzrost wytrzymałości mechanicznej gruntu. Metoda ta sprowadza się w pewnym uproszczeniu do zaprojektowania odpowiedniego składu granulometrycznego mieszanki gruntowej, czyli mieszaniny gruntu rodzimego oraz materiału doziarniającego, a następnie ich zmieszaniu, odpowiednim…
Czytaj dalej
Nawet poprawnie zaprojektowana i wykonana konstrukcja nawierzchni drogi posiada określony okres eksploatacji, w którym powinna zachować swoje parametry umożliwiające komfortowe i bezpieczne poruszanie się pojazdów. Spowodowane jest to zjawiskiem, które określamy jako zmęczenie materiału, czyli jego powolną degradację pod wpływem cyklicznych obciążeń. W rzeczywistości jednak na uszkodzenia nawierzchni ma wpływ wiele dodatkowych czynników jak niepoprawnie wykonane warstwy, czy zmiana warunków…
Czytaj dalej
gi asfaltowe stanowią 90% wszystkich nawierzchni w Europie. Niewątpliwie dzieje się tak za sprawą ich licznych zalet, a dzięki stałemu postępowi technicznemu nawierzchnie asfaltowe zyskują na jakości i trwałości. Co bardzo istotne, zmniejsza się również ich niekorzystny wpływ na środowisko, a koncerny naftowe angażują się w projekty ochrony środowiska.
Czytaj dalej
Stabilizacja gruntu cementem jest jedną z najpowszechniej używanych metod wzmocnienia podłoża gruntowego w Polsce. Związane jest to z łatwością wykonania, dużą szybkością robót budowlanych oraz niskim kosztem przy jednoczesnym osiągnięciu zadowalających efektów. Stabilizacja cementem - zasada działania Stabilizacja gruntu cementem posiada mieszaną strukturę, składającą się z sztywnego szkieletu nośnego oraz wypełnienia agregatami niezwiązanych cząstek gruntu. Szkielet nośny…
Czytaj dalej
Metody stabilizacji gruntu spoiwem Warstwa stabilizowanego gruntu będzie się różnić w zależności od zastosowanego rodzaju spoiwa np. cementu, wapna czy szeregu dostępnych na rynku spoiw drogowych. Zarówno wybór jak i efekty wykonania są zależne od rodzaju, stanu, wilgotności gruntu, wymaganego efektu wzmocnienia oraz rodzaju konstrukcji, jaka ma powstać na danym gruncie. Stabilizacja gruntu polepsza ich właściwości fizyczne i mechaniczne. Rodzaj oraz ilość użytego…
Czytaj dalej
Dzięki możliwościom jakie daje obecnie postęp technologiczny nawierzchnia bitumiczna rozwija się coraz dynamiczniej. Prowadzi się szereg badań nad rozwojem nowych produktów.
Czytaj dalej
Na projektowanie drogi składa wiele elementów zarówno związanych z opracowaniem dokumentacji technicznej jak załatwieniem szeregu formalności prawno-administracyjnych. Z reguły im większe znaczenie drogi w skali Polski tym cały proces trwa dłużej i jest bardziej skomplikowany. Sama dokumentacja techniczna złożona jest z szeregu rysunków, opisów i obliczeń, a wymagania do jej formy i zawartości określa cała grupa przepisów prawnych. Przed przystąpieniem do właściwych prac…
Czytaj dalej
Definicje oraz podstawowy podział dróg według zapisów ustawy o drogach publicznych.
Czytaj dalej
Ekologiczne drogi przestają być modne i stają się potrzebne bo drogownictwo wytwarza obecnie największe ilości gazów cieplarnianych. Odbywa się to w sposób bezpośredni, poprzez energię wykorzystywaną w procesach wydobycia surowców, produkcji materiałów, transportu i wykonywanych robót oraz pośrednio poprzez emisje pochodzące z użytkowanych pojazdów.
Czytaj dalej
Laboratoryjne projektowanie składu mieszanki stabilizacji Podobnie jak w przypadku każdego rodzaju stabilizacji gruntu spoiwem przed przystąpieniem do robót najważniejsze jest odpowiednie zaprojektowanie mieszanki grunto-cementu wraz z odpowiednią ilością stosowanego dodatku. Każdy stabilizacja jest poprzedzona badaniami gruntu rodzimego, ale to wyniki wykonanych próbek dają ostateczny pogląd celowości stosowania danego spoiwa czy dodatku. Recepta to dokument zawierający wyniki badań gruntu…
Czytaj dalej
Spoiwa – podział Spoiwa mineralne z powodzeniem są stosowane w drogownictwie na całym świecie. Jako materiał budowlany, spoiwa stosowane są w drogownictwie do budowy dróg (konstrukcja jezdni lub ciągi pieszo-rowerowe) oraz wszelkich obiektów inżynierskich np. jako składnik betonu. Po zastosowaniu spoiwa mineralnego występuje wiązanie, które jest procesem chemicznym zachodzącym między spoiwem, a wodą. Skutkiem tego procesu jest twardnienie, co przenosi…
Czytaj dalej
Jeżeli chcesz się dowiedzieć czy uszkodzenie drogi, nad którym właśnie się zastanawiasz nastąpiło przedwcześnie, przeczytaj ten artykuł. Diagnostyka i ocena nawierzchni drogowych jest złożonym i szerokim zagadnieniem, niemniej staramy się krótko i przystępnie opisać podstawy. Sądzimy, że znajdziesz dla siebie coś interesującego. Być może pomoże Ci to podjąć kolejną trafną decyzje, konieczne do rozwiązania Twojego problemu. A w przyszłości zwiększyć trwałość Twoich dróg. Spis…
Czytaj dalej
W przypadku napotkania na budowie inwestycji drogowej gruntów o niskiej nośności najczęściej wymagane jest ich wzmocnienie przed przystąpieniem do dalszych robót konstrukcyjnych. Jedną z najpopularniejszych i bardzo efektywnych metod radzenia sobie z tego typu sytuacjami jest stabilizacja gruntu. Istnieje kilka metod oraz materiałów wykorzystywanych do stabilizacji podłoża, które zależne są…
Czytaj dalej
Tradycyjna stabilizacja cementem jest skuteczną metodą ulepszania podłoża w przypadku występowania niekorzystnych warunków gruntowych na terenie inwestycji. Mimo to, z uwagi na charakterystykę materiału jakim jest grunt, często nie wykorzystujemy pełnych możliwości jakie daje nam cement i jego wiązania. Właśnie dlatego powstały środki jonowymienne wpływające korzystnie na hydratację cementu. Prekursorem tego rodzaju chemii jest holenderska firma Geo-Products…
Czytaj dalej
Spoiwa hydrauliczne W drogownictwie stabilizacja gruntu jest procesem znanym i powszechnie stosowanym. W przypadku zastosowania spoiwa hydraulicznego, mamy wówczas do czynienia ze stabilizacją chemiczną, która powoduje zmiany w strukturze gruntu. Wykonuje się ją najczęściej poprzez wymieszanie powierzchniowej warstwy gruntu z odpowiednio dobranym rodzajem spoiwa hydraulicznego, a następnie właściwym jej zagęszczeniem. Połączenie gruntu ze spoiwem odbywa się w większości przypadków bezpośrednio na budowie. Istnieje…
Czytaj dalej
Pielęgnacja warstwy, to ostateczny krok w procesie stabilizacji gruntu spoiwem. Po zakończeniu wszystkich etapów stabilizacji gruntu, wykonana warstwa powinna zostać zabezpieczona przed utratą wilgotności. Poprzez proces pielęgnacji następuje stabilne uzyskanie założonych parametrów wytrzymałościowych oraz dzięki utrzymywaniu odpowiedniej wilgotności warstwy ograniczenie ilości spękań skurczowych i ich rozwarcia w mieszance grunt-spoiwo. Procesy zachodzące w stabilizacji Już w początkowym etapie stabilizacji,…
Czytaj dalej
Wzrost cen materiałów tradycyjnych np. kruszywo, cement sprawia, że już na etapie projektowania inwestycji szuka się oszczędności lub sposobów na podniesienie tempa prac przy jednoczesnym zachowaniu jakości robót. Dużą rolę odgrywa stabilizacja wapnem.
Czytaj dalej
Podoba Ci się. Podziel się!