Jesteś projektantem drogowym i chcesz sam projektować konstrukcje nawierzchni metodą mechanstyczno-empiryczną. Nic prostrzego! Projektowanie mechanistyczne nie musi być wcale skomplikowane. Przeczytaj ten artykuł i będziesz wiedział jak to zrobić.
Nowoczesne technologie
Drogownictwo polskie dynamicznie sie rozwija. W związku z tym między innymi branża uzyskuje dostęp do coraz to kolejnych, dużo bardziej nowoczesnych niż jeszcze 2-5 lat temu rozwiązań technologicznych.
Procesowi wprowadzania nowych rozwiązań i technologii towarzyszą oczywiście zawsze pytania:
- czy te rozwiązania są dobre ?
- jak je sprawdzić ?
- czy na etapie projektowania można je obiektywnie ocenić - najlepiej obliczeniowo ?
Projektowanie mechanistyczne - narzędzia
Odpowiedzi na te pytania niejednokrotnie wymagają użycia odpowiednich narzędzi, którymi nie zawsze dysponujemy. Na przykład stosowanie nowych rozwiązań materiałowych w konstrukcjach nawierzchni wymaga indywidualnego zaprojektowania tych konstrukcji czyli obliczenia ich trwałości zmęczeniowej na podstawie nowych stałych materiałowych. A do tego raczej potrzebny jest program komputerowy. Taki jak np. coraz rzadziej spotykany już BISAR 3.0 opracowany w latach siedemdziesiątych przez firmę Shell.
Taki program już jest. To MWS Pavement Design. Od kilku lat używany w naszym kraju przez szereg jednostek. Od naukowych (w tym IBDiM), aż po nasze największe biura projektowe. Program opracowany został przez zespół inżynierów NASCON. Jego największą zaletą jest maksymalne dopasowanie go do polskich warunków i uwarunkowań oraz wytycznych używanych do opracowania Katalogu Typowych Konstrukcji.
Kiedy projektujemy w ten sposób?
Dla przypomnienia. Co da Ci indywidualne projektowanie konstrukcji i kiedy jest ono potrzebne?
Musimy projektować indywidualnie gdy
• zastosowano rozwiązania konstrukcyjne różne od podanych w katalogu
• zastosowano nowe, innowacyjne materiały, technologie
• zastosowano odmienny układ warstw lub/i ich grubość od podanych w katalogu
• materiały tradycyjne zmodyfikowano w takim zakresie, że ich cechy znacząco różnią się od przyjętych i opisanych w katalogu
• stosowany jest materiał z recyklingu w większym zakresie niż dopuszczają to wymagania krajowe
• występuję grunty nienośne, nietypowe warunki gruntowo-wodne, grunty skaliste lub szkody górnicze
• dopuszczony zaostał ciągły ruch pojazdów lub maszyn roboczych ponadnormatywnych pod względem ciężaru całkowitego, nacisku osi lub rozkładu obciążeń
• zarządca wymaga indywidualnego zaprojektowania konstrukcji nawierzchni oraz warstw ulepszonego podłoża
Możemy projektować indywidualnie gdy
• praktycznie zawsze
• jeśli chcemy ekonomiczniej projektować konstrukcje przy zachowaniu jakości
• w innych sytuacjach np. chcemy dostosować konstrukcję do lokalnej dostępności materiałów
Zobacz przykład 4 podejść do projektowania konstrukcji z warstwą stabilizacji hydrofoobwej.
Pamiętaj, że nasz personel jest gotowy aby pomóc w ocenie warunków gruntowych i zapewnić wsparcie w projektowaniu - bez żadnych kosztów. Pomagaliśmy Zamawiającym, Projektantom i Wykonawcom. Opracowaliśmy dla nich setki Projektów Konstrukcji Nawierzchni bo obdażyli nas zaufaniem. Dysponujemy wiedzą fachową, która nie tylko pozwoli Ci zaoszczędzić koszty inwestycji, ale przede wszystkim zaoszczędzi Twój czas.